Midtøsten / Rettssikkerhet

Menneskerettigheter og det moderne ”middelalderske” Saudi-Arabia

<Av Reier Møll Scoder, religionsviter>

Reier Møll Scoder. Foto: Privat

Reier Møll Scoder. Foto: Privat

Menneskerettigheter og Saudi-Arabia omtales ofte som to motpoler som ikke er forenelige. Landet som er en menneskerettighetsversting kan ta mange steg i riktig retning om de blir presset til å kodifisere sine lovkilder. 

Den svenske utenriksministeren Margot Walström har fått mye skryt, og kritikk, etter å ha uttalt at Saudi-Arabia sine straffemetoder er ”middelalderske”.

Noe av bakgrunnen for hennes uttalelser er landet sitt ambivalente forhold til menneskerettighetene. I 1948 nektet Saudi-Arabia å skrive under på den fremforhandlede menneskerettighetserklæringen i FN av to grunner. Protestene kom på grunnlag av ordlyden i art. 16 som gav menn og kvinner rett til å gifte seg fritt uavhengig av partneres religiøse tilknytning og i art. 18 hvor religionsfrihet og friheten til å skifte religion ble understreket. Saudi-Arabia mente dette brøt med deres egne sharialover.

Historien fra 1948 har preget Saudi-Arabia sitt forhold til menneskerettigheter siden. Landet “støtter” menneskerettigheter så lenge de ikke bryter med egne sharialover. Landet har skrevet under Det arabiske menneskerettighetscharteret, som de også ratifiserte i 2009. I følge Saudi-Arabia er ikke dette et problem. Deres lover er guddommelige, mens menneskerettighetene er menneskeskapt. En guddommelig lov vil alltid overstyre noe menneskene har skapt.

Saudi-Arabia som et absolutt monarki styres av sharialover og har ingen klar grunnlov. Det nærmeste man kommer er “The Basic Law of Saudi-Arabia” innført i 1992. Denne loven utdyper ansvaret og prosessene for de statlige institusjonene i landet. Her stadfestes det også at alle lover må samsvare med sharia (Koranen og Sunna) og at dette er landets grunnlov. De fleste i Vesten er klar over at Saudi-Arabia styres av sharialover. Det som færre er klar over er at det vi ofte betegner som sharia ikke er en kodifisert lov, men individuelle tolkninger fra religiøse dommere i hver enkelt sak.

Uten en kodifisert lov vil hver enkelt dommer være fri til å tolke Koranen og de profetiske tradisjonene (Sunna) nesten slik de selv ønsker. Noen forbrytelser er klart definert med beviskrav. Men ofte så konstruerer saudiske dommere en straffbar handling som passer faktaene i saken siden den tiltalte ofte ikke har en klar tiltale å forholde seg til. I vårt rettssystem er det motsatt, da må dommere se om faktaene som presenteres kan knyttes til den straffbare handlingen den tiltalte står tiltalt for.

Det er skrevet mye om Saudi-Arabia og brudd på menneskerettighetene. Den beste og mest grundige rapporten som er laget er fra 2008 og skrevet av Human Rights Watch. I følge HRW kan mange av MR-bruddene i Saudi knyttes til fraværet av en kodifisert straffe- og prosesslov som er gjeldende for alle landets innbyggere (statsborgere og gjestearbeidere). Rapporten “Precarious Justice Arbitrary Detention and Unfair Trials in the Deficient Criminal Justice System of Saudi Arabiaer obligatorisk lesning for alle som jobber med MR-problematikk i Saudi-Arabia.

Siden det ikke finnes en kodifisert straffelov finnes det ingen oversikt over hva som er straffbare handlinger. Det finnes heller ingen presedens i rettssystemet. Dette medfører at to personer tiltalt for samme handling kan få helt ulik straff. Rettssystemet er i sin organisering diskriminerende. Kvinner kan ikke representere seg selv, deres vitnemål er kun verdt halvparten av en manns vitnemål og ikke-muslimer har færre rettigheter enn muslimer.

Saudi-Arabia innførte i 2002 en straffeprosesslov, men dommerne i de ulike shariadomstolene ignorerer den uten at det får noen konsekvenser. Arresterte individer blir sjeldent informert om hva de er arrestert for og de får ikke tilgang til en advokat. Tortur er også helt vanlig. Under selve rettsakene er som oftest den tiltalte ansett som skyldig før saken starter og den tiltalte blir som oftest ikke gitt mulighet til å spørre ut vitner, presentere bevis eller i det hele fremsette et forsvar. De fleste rettsaker går for lukkede dører uten publikum eller presse tilstede.

Mabahith hører inn under det saudiarabiske innenriksministeriet ("romskipet"). Foto: Jon Rawlinson, Flickr Commons.

Mabahith hører inn under det saudiarabiske innenriksministeriet («romskipet»). Foto: Jon Rawlinson, Flickr Commons.

I tillegg til det “regulære” rettssystemet opererer innenriksdepartementet med et eget hemmelig politi “mabahith” som styres under egne regler. Mabahith arresterer MR-aktivister, politiske og religiøse aktivister, og generelt alle som kan være en trussel for kongefamilien.

Arresterte av mabahith er ikke underlagt det regulære rettssystemet, har ikke tilgang til juridisk assistanse og deres saker blir sjeldent ført for domstoler. Det er utallige eksempler på tiltalte som har blitt holdt fengslet i mange år uten at de vet hva de er fengslet for og uten at de er dømt for noe.

Det er mye som må gjøres for å presse Saudi-Arabia til å følge grunnleggende menneskerettigheter. Det å legge press på landet om å kodifisere straffeloven er et av tiltakene som kan være mest effektivt. Sist, men ikke minst, så må Saudi-Arabia bli presset til å følge erklæringer de selv har skrevet under på som Det arabiske menneskerettighetscharteret. Selv om denne erklæringen er ”amputert” gir det individet rett til en rettferdig rettsak (artikkel 6 til 11). Ved å kodifisere sharia og innføre en straffeprosesslov som alle domstoler skal følge så vil MR-verstingen Saudi-Arabia i det minste ta et langt steg i riktig retning, selv om det er mange lange steg igjen.

Reier Møll Schoder er utdannet religionsviter, med en bachelor i midtøstenkunnskap, ved Universitetet i Bergen. Han har bodd og studert i Egypt og Saudi-Arabia, og er redaktør for bloggen Den arabiske halvøy (www.denarabiskehalvoy.com).

One thought on “Menneskerettigheter og det moderne ”middelalderske” Saudi-Arabia

  1. Tilbaketråkk: MR-kritikk og tvungen skilsmisse i Saudi-Arabia | menneskerettighetsbloggen

Legg en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s